Eindpunt Hoogvliet

Drie 40 minuten televisie-uitzendingen voor de NCRV door Gerard d'Olivat over het Rotterdamse getto Hoogvliet.

Beschrijving » Credits »
Deel 1, Kroniek van een getto, werd genomineerd voor het Gouden Kalf voor de beste korte documentaire tijdens het Nederlands Filmfestival 1996.


Soms is het leven in een getto zo slecht nog niet

BESCHRIJVING

Deel 1
Kroniek van een getto is het eerste deel van de driedelige documentaireserie Eindpunt Hoogvliet. Kroniek van een getto volgt gedurende een half jaar het wel en wee van een aantal gettobewoners in de Rotterdamse flatwijk Hoogvliet.
Eindpunt Hoogvliet laat de onderkant van de samenleving zien door de ogen van de mensen zelf. De drie afzonderlijke delen gaan over de manieren waarop zij aan hun problemen trachten te ontsnappen en hun leven proberen inhoud te geven, al dan niet met behulp van hulpverleningsinstanties.

Om de werknemers van Shell te huisvesten verrees in de jaren '50 in Rotterdam Rijnmond de flatbuurt Hoogvliet. De straten kregen de meest exotische namen. Na het vertrek van Shell veranderde de flatwijk langzaamaan in een getto, waar het leven allesbehalve exotisch blijkt te zijn.
Drugsdealers terroriseren de straten en dealen in de trappenhuizen. Het merendeel van de bewoners van Hoogvliet is werkloos en kampt met hoge schulden. Met zwartwerken proberen zij het hoofd boven water te houden. Een illegale handel in oud ijzer en dealen van softdrugs betekenen voor de hoofdpersonen van Kroniek van een getto een mogelijkheid om de deurwaarders het hoofd te bieden.

Is ontsnapping uit het getto van Hoogvliet mogelijk, of vechten de hoofdrolspelers van Kroniek van een getto tegen de bierkaai? Regisseur Gerard d'Olivat laat het antwoord in het midden. Liever laat hij de bewoners zelf aan het woord, want over een getto wordt in het algemeen niet graag gepraat. Met Kroniek van een getto onderzoekt d'Olivat de grenzen van de mogelijkheden van de gettobewoners om daadwerkelijk aan hun problemen te ontsnappen.

Deel 2: Tienermoeders.
Hoogvliet kent een groot percentage tienermoeders. Het perspectief van veel meisjes van rond de 14 tot 17 jaar is een man te vinden en kinderen te krijgen. Beide wensen zijn snel vervuld, alleen verdwijnt de man meestal even snel zodra een meisje in verwachting is. Vaak gebeurt dit meerdere keren, zodat kinderen uit één gezin verschillende vaders kunnen hebben. Veel tienermoeders komen zelf uit onvolledige gezinnen.
Tienermoeders belicht de achtergronden van enkele jonge moeders uit één gezin die op zoek gaan naar hun eigen afwezige vaders en grootvaders.

Deel 3: The Baltimore Connection
In The Baltimore Connection staan de politie en de drugsproblematiek in Hoogvliet centraal. Er wordt een vergelijking gemaakt met de aanpak in de Amerikaanse stad Baltimore, waar het er in de getto's heel wat ruiger aan toegaat dan in Hoogvliet. De strijd tegen de drugs en de daarmee gepaard gaande criminaliteit blijkt in Amerika dweilen met de kraan open te zijn. In Nederland lijkt de situatie iets minder hopeloos, en leeft nog de hoop dat de drugspanden in Hoogvliet "portiek voor portiek teruggewonnen kunnen worden".
In beide steden stellen de betrokkenen dat de strijd alleen maar echt gewonnen kan worden als drugs uit het criminele circuit worden gehaald.


Tha Rockers ina Babylon

Keith, een van de hoofdpersonen in Kroniek van een Getto

CREDITS

Scenario en regie: Gerard d'Olivat

Met medewerking van: Paul, Refo, Rasta, Ed, Ki, Aad, Stefan en Herbie

Camera en licht: Meral Uslu

Geluid: Floor Kooij

Montage: Floor Kooij     

Productie: Kaie Klaassen en Margie Monfils voor Moving Image Production, Floor Kooij voor Yuca Film


NCRV

Eindpunt Hoogvliet zijn drie Yuca Film / Moving Image Production films, voor NCRV-Dokument, in coproductie met Yuca Film, met financiering van Deelgemeente Hoogvliet, GGD Rotterdam, Dienst Openbare Werken Rotterdam, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Rotterdam, Projectburo WERK, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en NCRV-televisie.


Originele taal: Nederlands en Engels (Baltimore Connection)

Uitbrengdatum: september 1996

Duur: 3 x 40’

Formats: video / digitaal


Wie vooruit wil in de muziek heeft een support act nodig