Rêve d'Afrique - Het Afrikaanse gezicht van Corneille
Beschrijving » Credits »
Démarche artistique - Festival International du Film d'Arte, Montréal 1993
Eervolle vermelding - Chicago International Film Festival, Chicago 1993
Eervolle vermelding - Houston International Film Festival, Houston 1993
Andere festivalvertoningen o.a.:
Nederlandse Filmdagen, Utrecht, 1992.
4th International Documentary Film Festival, Odivelas, 1993.
11th International Festival of Films on Art, Montreal, 1993.
Prix Europa, Berlin, 1993, (competitie).
Prix Futura, Berlin, 1993, (competitie).

Corneille in de Afrikaanse woestijn
BESCHRIJVING
Afrika – haar mensen, rituelen, vormen en kleuren – heeft veel kunstenaars geïnspireerd. Eén van hen is de schilder Corneille. Corneille zette in 1948 met Karel Appel de Experimentele Groep op, en sloot zich datzelfde jaar nog aan bij de COBRA beweging.Afrika is Corneilles passie. Hij heeft in zijn leven verschillende reizen gemaakt door Afrika die zijn werk beslissend hebben beïnvloed. Om die passie te doorgronden, en om de Afrikaanse invloed op zijn werk als het ware te reconstrueren, gaat Corneille in de film nogmaals op reis door dat continent.
Het Afrikaanse gezicht van Corneille begint in Parijs, in een van Corneilles ateliers dat volgepakt staat met Afrikaanse kunstvoorwerpen.
Daar, omringd door honderden beeldjes, maskers en andere objecten, maakt de schilder zijn werk, dat een exotische, bijna zonnige sfeer ademt.
Aan het begin van de reis ontdekken we de landschappen die Corneille jarenlang geïnspireerd hebben en we ervaren hoe imposant ze zijn.
De reis dwars door Afrika, door het hart van de Hoggar woestijn in Algerije, door de Dogon-vallei en de bruisende markt in Djenne (beide in Mali) eindigt in Ivoorkust bij de beeldhouwer Emile Gbeli, waar blijkt dat het moderne Afrika alweer nieuwe, eigen Afrikaanse kunstvormen heeft ontwikkeld.
De schilder vertelt over de ontwikkelingen in zijn artistieke werk. De zon, de tegenstelling tussen chaos en orde, vogels, maskers en de vrouw ‑ vooral de vrouw ‑ zijn belangrijke thema’s. De vrouw – volgens Corneille is “het lichaam van een vrouw het toppunt van de schepping … zoals het in elkaar steekt … iets mooiers kun je je niet voorstellen”.
De film toont Corneille ook aan het werk. Het tekent van model, wat je niet zou verwachten van een abstract werkend kunstenaar. Zijn poëtische stijl, minder agressief vergeleken met andere experimentele schilders, krijgt steeds meer vorm, waarmee de film stukje bij beetje een compleet beeld van de schilder geeft.

Corneille en een Touareg in de Algerijnse Hoggar woestijn

jonge modellen presenteren Corneille’s werk
CREDITS
Scenario en regie: Jos Wassink
Geproduceerd door Kaie Klaassen voor Moving Image Production
Productie Algerije: Djaffar ben Aïssa
Productie Mali: Wouter van Beek
Productie Ivoorkust: Ronald Kerkhoven
Camera en licht: Melle van Essen
Montage: Jacques Verheul
RÊVE d'AFRIQUE is een Moving Image Production film,
een opdracht van TV1/Humanistische Omroep Stichting
in samenwerking met het Museon, Den Haag
en in co-productie met het Centre Algérien pour l'Art et l'Industrie Cinématographiques, Algeria,
medegefinancierd door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en met steun van Documentary, Media Programme of the European Communities.



Originele taal: Nederlands en Frans
Uitbrengdatum: September 1992
Duur: 53'12"
Lengte: 1600 mtrs./5250 ft.
Format: 35 mm (1:1.66)/video/digitaal
copyright © Moving Image Production, 1992

Corneille: “Het vrouwenlichaam is het toppunt van de schepping”