InConflict – een serious game over straatgeweld

Het begint met roddelen, schelden, drinken, uitdagen. Wordt het aanmoedigen, slaan, weggaan, terugvechten, ingrijpen, tegenhouden, mes trekken, vluchten? Hoe eindigt het? De gevangenis in, gewond raken, veilig thuis komen, overlijden? Bij InConflict heb je de afloop in eigen hand!

Bekijk hier de trailer van InConflict.
Neem contact met ons op voor een gebruikerslicentie.

Beschrijving » Credits »

Rachid wordt ingehaald door zijn belagers

BESCHRIJVING

Het interactieve programma InConflict gaat over straatgeweld – twee stevige vechtpartijen zijn het uitgangspunt. De speler van het spel onderzoekt deze waar gebeurde voorvallen vanuit het standpunt van het slachtoffer, de dader of van één van de ooggetuigen.

Het verhaal van Rachid is een steekpartij tussen jonge kerels in het uitgaansgebied van een middelgrote stad. Eén persoon raakte in werkelijkheid ernstig gewond.
In Het verhaal van Ellie leiden jalousie en geroddel tussen meiden tot een enorme vechtpartij op de sporen van een treinstation. Eén van de betrokken meisjes moest de gevangenis in wegens het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.

InConflict combineert verschillende genres: interactiviteit, gedramatiseerde gespeelde scènes en documentaire fragmenten. De gedramatiseerde scènes zijn reconstructies van de werkelijk gebeurde vechtpartijen. De speler wordt geconfronteerd met deze gebeurtenissen maar kan nu zelf keuzes maken voor een ander verloop – aan het eind van iedere scène moet de speler steeds snel een beslissing nemen voor het vervolg. De uitkomst van die keuzes is ook steeds verfilmd. De speler ontdekt zo dat de afloop van de gebeurtenissen grotendeels afhankelijk wordt van je eigen keuzes. Het blijkt ook dat in sommige gevallen het slachtoffer dader had kunnen zijn, of dat de dader evengoed in het ziekenhuis had kunnen belanden.

Aan het eind wordt de speler uitgenodigd voor een volgende ronde. De speler kan besluiten hetzelfde verhaal te spelen en te onderzoeken wat de afloop is wanneer je andere keuzes maakt. Bij Het verhaal van Ellie kan de speler ook kiezen om het spel nogmaals te spelen vanuit het gezichtspunt van een andere hoofdpersoon.

Tijdens en na de gedramatiseerde scènes verschijnt er geregeld een submenu met documentaire fragmenten. De documentaire fragmenten geven uitspraken en meningen van de “echte” betrokkenen bij het eigenlijke voorval – familieleden, vrienden, politieagenten enz.

Hoofdpersoon Rachid (links) met een vriend

De ruzie begint met uitdagen en schelden

CREDITS

Concept, script en regie: Antoon Sturkenboom voor www.mediaexplosiva.nl

Geproduceerd door Kaie Klaassen voor Moving Image Production

Camera en fotografie: Pieter Huisman voor Eye Sea Land

Vormgeving & Interaction design: Wilco Drost voor Maxd’Oro

Montage: Teun Pfeil


InConflict werd geproduceerd binnen het kader van het project Catch the coach-to-be met steun van het ESF/Equal programma van de Europese Unie. Medegefinancierd door Onderzoek & Ontwikkeling van het Nederlands Filmfonds, met steun van de Nederlandse Spoorwegen en van Sagasnet, Development for Interactive Programming of the MEDIA programme of the European Union.


EU Nederlandse Spoorwegen Catch the coach-to-be Film Fonds Avant Productions

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Taalversies: Duits (ondertitelde evaluatieversie), Engels (ondertitelde evaluatieversie), Pools (ondertitelde versie)

Uitbrengdata: December 2007 / Januari 2008

Doorlooptijd: tot 80 minuten

Distributie formaat: DVDROM en website: www.inconflict-game.eu


copyright © Moving Image Production, 2007, 2008

Ellie wordt door de groep in elkaar geslagen