Man op het dak
Beschrijving » Credits »
Uitgebracht begin 1997 op het Rotterdams Filmfestival,
Winnaar van de FIPRESCI AWARD (Prijs van de Internationale Pers) op het Internationale Festival van de Korte Film, Kraków 1997.
Silver Medal, Short Film Festival of Brno, 1997.
Best Fiction Film, Méridiens Meetings of Young Directors, Aubagne, 1997
Andere festivalvertoningen o.a.:
48th Mostra Internationale, Montecatini, 1997.
Avanca, Portugal, 1997.
Antalya Film Festival, 1997.
Molodist, International Film Festival of Kiev, 1997.
Hofer Filmtage, Germany 1997.
European FilmFest Aachen, 1997
Willem valt de tijgervrouw aan in Man op het Dak
BESCHRIJVING
Man op het dak is een tragi-komedie over Willem. Zijn vlucht uit een moderne samenleving lijkt op het eerste gezicht absurd, maar is aan de andere kant een knipoog naar onze eigen maatschappij. Willem is het dak op gevlucht voor een samenleving waarin mensen geen tijd meer voor elkaar hebben. Waarin het leven wordt gedicteerd door strakke tijdschema's en het werk voor de liefde gaat. Man op het dak is een sterk visuele film. Het verhaal wordt beeldend verteld. De film kent geen dialoog. Op de daken heerst de rust, beneden in de hectische stad is er geen plaats voor direct contact tussen mensen.Doorgedraaid van zijn drukke baan in het ziekenhuis, waar hij belast was met het patiëntenvervoer, is Willem de jachtige stad ontvlucht en leeft hij nu in zijn eigen tempo op de daken daarboven. Hier is Willem volkomen vrij, kan hij zelf zijn dagen indelen en heeft hij van niemand last. Willem leeft van de katten, die niet alleen een bedreiging vormen voor de vogels op het dak, maar ook voor de vleugellamme duif die Willem liefdevol verpleegt.
Tabitha brengt verandering in zijn rustige bestaan. De jonge vrouw, als verpleegster werkzaam in het ziekenhuis, ontdekt tot haar vreugde een verwaarloosd dakterras op haar nieuwe woning. De rust op het dak, hoog boven de drukke stad, bevalt Tabitha goed. Zij begint het dakterras in te richten. Veel vrije tijd heeft Tabitha echter niet. Haar vriendin Irma, ook verpleegster, komt Tabitha elke dag weer van het dak halen om haar mee te nemen naar het werk, in het ziekenhuis
Willem, in eerste instantie geschrokken van Tabitha's aanwezigheid op het dak, raakt langzamerhand gefascineerd door haar verschijning. Hij begint haar te zien als een gelijkgestemde ziel: Ook Tabitha zoekt de rust van het dak op, legt op die grote hoogte, net als Willem, een provisorische tuin aan..
Willem zoekt een manier om contact met Tabitha te leggen. Hij legt tulpen voor haar neer en poot rozen in de bloembakken die Tabitha op haar dakterras heeft neergezet. Als Tabitha voelt dat ze door Willem bekeken wordt, schrikt ze niet maar ontstaat er een subtiel voyeuristisch spel, waarbij Tabitha haar onzichtbare aanbidder probeert te verleiden.
De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als Willem door omstandigheden weer wordt geconfronteerd met zijn verleden in het ziekenhuis. Als hij dan Tabitha op haar dakterras ontwaart terwijl zij zich tegoed doet aan gebraden gevogelte en bovendien een spannende, met tijgerprint bedrukte, bikini draagt, slaan bij Willem alle stoppen door. Pas nu vallen de lange nagels van Tabitha hem op, evenals haar leren halsbandje en haar katachtige bewegingen. Willem kan niet anders dan een enorme kat in Tabitha zien. En met katten kan hij maar één ding. Willem springt, met een stuk hout, het dakterras op...
Willem draagt de levenloze Tabitha naar zijn hut, maar heeft niet gerekend op de komst van Irma. Irma is woest als zij de vermissing van Tabitha bemerkt en als een speurhond volgt ze het spoor van Willem over de daken. In de daarop volgende strijd, waarin Tabitha weer bij haar positieven komt, scheurt de jas van Irma open en schrikt Willem zich lijkbleek als hij daaronder haar verplegers uniform ziet. Willem deinst achteruit, hij is in het nauw gedreven. Beneden heeft zich een nieuwsgierige menigte verzameld. Ambulances komen met zwaaiende sirenes de straat in gereden. De duif, die dankzij Willem genezen is, vliegt op, de vrijheid tegemoet. Willem springt de vogel achterna.
Als Willem weer bij komt, blijkt zijn grootste nachtmerrie waarheid geworden.
Hij is terug in het ziekenhuis. Nu als patiënt. Op een brancard wordt hij door de gangen van het ziekenhuis gereden. Om hem heen allerlei artsen, broeders en zusters...
CREDITS
Hoofdrollen:
Willem: René van Zinniq Bergmann
Tabitha: Antoinette van Belle
Irma: Han Bosman
Scenario en regie: Mathijs Geijskes
Camera en licht: Nestor Sanz
Art Director: Ben Zuydwijk
Montage: Jan Dop
Muziek & Sound Design: Michel Mulders
Voor de NPS:
Script Consultans: Marina Blok, Tonny van Velzen
Producer: Marian Brouwer
Voor Moving Image Production:
Producent: Kaie Klaassen
Uitvoerend producent: Margie Monfils
Man op het dak is een Moving Image Production film voor de Nederlandse Programma Stichting NPS, gefinancierd voor het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties, NPS Televisie en door Moving Image Production BV, en met een aanvullende afwerkingsubsidie van het Film Fonds Rotterdam.
Taalversies: n.v.t.
Uitbrengdatum: februari 1997
Duur: 25’40”
Formats: 35 mm (1:1,66) / video / digitaal
Lengte: 720 mtr.
copyright © Moving Image Production, 1997